Znalezienie odpowiedniego usługodawcy to nie lada wyzwanie. Wydawałoby się, że w dobie Facebooka i Instagrama, kiedy każdy może obejrzeć czyjąś pracę, przeczytać opinie, powinno być to niczym bułka z masłem. Wchodzisz – oglądasz – czytasz – wiesz. A jednak niezadowolone, zawiedzione i rozczarowane Pary Młode nie są rzadkością. Często coś, co na pierwszy rzut oka jest rewelacyjną i atrakcyjną ofertą, ostatecznie może okazać się totalną katastrofą. A przecież ten dzień już się nie powtórzy. Jak więc trafić tak, aby nie chybić?

Zacznijmy od głównego, najważniejszego składnika naszej układanki weselnej, który (jeśli dobrze dobrany) będzie nie tylko spełniał wasze oczekiwania, ale również będzie pomocny w kolejnych etapach przygotowań. Mowa oczywiście o miejscu wesela i rzecz jasna menedżerze sali weselnej.

Kiedy rozpocząć poszukiwania?

To zależy, jakie macie wymagania i w jakim rejonie szukacie. Niektóre sale należy rezerwować nawet z dwuletnim wyprzedzeniem, w innych znajdziecie wolny termin 8 miesięcy przed ślubem.

Załóżmy, że znaleźliście wymarzoną (wizualnie) salę. I co dalej?

 

O co zapytać właściciela / menedżera?

  1. Talerzyk

Podstawowe pytanie, które często jest jednym z głównych wyznaczników podczas poszukiwań miejsca weselnego – cena za osobę. Zakładamy budżet i w miarę możliwości szukamy sali, która się w nim mieści. Warto jednak dopytać, co dokładnie i w jakich ilościach mieści się w cenie „talerzyka”.

  • Ciepłe posiłki
  • Zimna płyta
  • Deser
  • Tort
  • Ciasta
  • Owoce
  • Napoje zimne
  • Napoje gorące
  • Szampan na powitanie
  • Chleb i sól
  • Alkohol
  • Inne

Przy każdym z tych punktów należy zadać pytanie „ile?” i „jakie?”. Sale najczęściej oferują kilka opcji – im droższe, tym więcej elementów mamy w cenie. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze „więcej” znaczy „lepiej”. Np. ilość posiłków powinna być dostosowana do tego, o której godzinie rozpoczynamy przyjęcie weselne oraz ile mamy dodatkowych „atrakcji” żywieniowych.

  • Dzieci – czy obowiązują niższe stawki, jeśli tak, to do którego roku życia?
  • Usługodawcy na weselu – jaka kwota? (Przeważnie tyle, co w przypadku dorosłych gości).
  • Czy cena za talerzyk jest zależna od liczby gości? (np. powyżej 120 osób – 220zł/osoba, poniżej 120 osób – 230zł/osoba).
  • Do kiedy należy zadeklarować liczbę gości?

 

  1. Menu
  • Jak przebiega degustacja w danym lokalu? Niektóre obiekty organizują swego rodzaju „drzwi otwarte”, podczas których Pary mogą skosztować potraw weselnych. Koszt tego typu degustacji to przeważnie od 50 do 200zł za osobę. Jeśli umowa z salą jest już podpisana przeważnie degustacja jest wtedy w cenie (choć nie zawsze).
  • Czy można wprowadzić menu wegańskie lub wegetariańskie dla poszczególnych osób?
  • Czy jest możliwość skomponowania osobnego menu dla dzieci?
  • Co z jedzeniem, które zostanie? Czy można je zabrać? Czy należy mieć własne pojemniki?

 

  1. Co mamy w obiekcie, a czego nam brakuje?
  • Obrusy, skirtingi, serwetki, zastawa – jakie kolory, jakie elementy?
  • Dekoracja florystyczna – czy jest w cenie, jeśli tak, to jaka?
  • Jakimi stołami dysponuje obiekt – okrągłe, owalne, prostokątne? Na ile osób są to stoły, w jaki sposób można je rozmieścić na sali? Do kiedy należy podać, na który rodzaj się decydujemy i jak będą rozmieszczone?
  • Jakimi krzesłami dysponuje obiekt, ewentualnie czy posiada pokrowce na krzesła – jakie, ile i w jakiej cenie?
  • Czy w obiekcie są krzesełka oraz stoliki dla dzieci i niemowląt?
  • Jakie atrakcje dodatkowe można wykupić w lokalu?

  1. Dodatkowe elementy z zewnątrz – co wolno, a czego nie wolno?

O każdym elemencie wniesionym na salę z zewnątrz (prywatnym lub z innej firmy) warto poinformować menedżera, aby uniknąć nieprzyjemnych i kłopotliwych incydentów.

  • Alkohol – opłata za wniesienie własnego alkoholu – tzw. korkowe – czy jest na danej sali, jeśli tak, ile wynosi?
  • Dekoracje – rzadko pary przystają na podstawowe dekoracje, które proponuje sala. Tworząc koncepcję dekoracyjną warto konsultować z menedżerem wszelkie kwestie naruszające zastany wygląd sali weselnej, np. czy można ściągnąć zasłony, używać szpilek przy obrusach czy pokrowcach, ściągać obrazy, dekorować sufit itd. itp.?
  • Korzystanie z firm z zewnątrz – czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami? Mowa tu zarówno o meblach, dekoracjach, atrakcjach dodatkowych, jak również o wszelkich dodatkowych stołach z żywnością jak candy bar, wiejski stół itp.
  • Konfetti, balony z helem, lampiony, ciężki dym, pokaz fajerwerków, zimne ognie, pokaz barmański, taniec ognia itp. – każdy z dodatkowych elementów należy uzgodnić z menedżerem. Warto o tym pamiętać, ponieważ niektóre obiekty nie wyrażają zgody na część z tego typu atrakcji weselnych.

 

  1. Personel/obsługa wesela
  • Ile osób zajmuje się obsługą wesela, na ile osób przydzielony jest jeden kelner?
  • Czy menedżer jest w obiekcie podczas trwania zabawy weselnej i czy jest dostępny w razie problemu?
  • Czy obsługa zajmuje się alkoholem wzniesionym z zewnątrz, czy usługa ta jest dodatkowo płatna?
  • Gdzie będzie przechowywany alkohol, tort, ciasta itp. i kto będzie miał dostęp do tego miejsca?
  • Jaki jest sposób podawania potraw (na półmiskach na stole czy każdemu na talerzu) i czy możemy wybrać, którą opcje preferujemy?
  • Jak podawane są ciepłe napoje – na osobnym stole, czy donoszone gościom na ich miejsca?
  • Jak podawane są zimne napoje? – w karafkach, dzbankach, butelkach (2l czy 0,5l?)

  1. Noclegi
  • Czy w cenie jest apartament dla nowożeńców, jeśli nie, jaki jest jego koszt? Jak wygląda ten apartament?
  • Czy w obiekcie jest miejsce noclegowe dla gości weselnych i czy liczba miejsc odpowiada liczbie, którą potrzebujemy?
  • Iluosobowe są pokoje, czy jest możliwość robienia „dostawek”?
  • W jakich godzinach trwa doba hotelowa?
  • Jak wyglądają pokoje, jak są wyposażone, jaki jest ich standard?

 

  1. Inne sale, inne imprezy, inni goście
  • Ile sal jest w obiekcie?
  • Czy podczas dwóch wesel w jednym czasie, w jednej sali nie słychać muzyki z drugiej sali?
  • Czy do każdej sali jest przypisana osobna łazienka?
  • Czy taras jest wspólny, czy goście „mieszają się”?
  • Czy każda sala ma przypisane miejsca parkingowe, czy jest jeden parking dla wszystkich gości?

 

  1. Pozostałe sprawy techniczne
  • Czy jest możliwość zorganizowania zaślubin na terenie obiektu? Z jakimi kosztami się to wiąże?
  • Czy jest osobne miejsce dla animatora dla dzieci?
  • Czy w pobliżu sali znajduje się szatnia dla gości? Jeśli goście mieszkają w danym hotelu oczywiście problem znika, jednak w innym wypadku warto zwrócić uwagę na ten drobiazg, który bardzo ułatwia kwestię wychodzenia na zewnątrz w noc zabawy weselnej. W naszym kraju nawet latem noce bywają chłodne.
  • W którym miejscu znajdują się klimatyzatory i w jaki sposób działają? Czy bez przeszkód będzie można je regulować? Wydawałoby się, że na weselu klimatyzacja to podstawa i to na najwyższych obrotach – nie zapominajmy jednak o starszych osobach, które częściej siedzą przy stołach i zimny nawiew prosto w ich stronę z pewnością nie będzie dla nich przyjemnym wspomnieniem.
  • Czy jest wyznaczone miejsce dla osób palących?
  • Czy obiekt jest przystosowany do osób poruszających się na wózkach inwalidzkich?
  • Czy właściciel przewiduje w okresie przed planowanym weselem remont sali lub innych pomieszczeń, z których będą korzystać goście weselni (np. pokoi)?
  • Czy w lokalu znajduje się sejf i czy można z niego skorzystać?

 

  1. Płatności
  • Czy pobierana jest zaliczka czy zadatek? Jaka kwota?
  • Czy istnieje ograniczenie czasowe przyjęcia? Jeśli tak, jakie i ile wynosi „przedłużenie” zabawy?
  • Szkody i zniszczenia – kto ponosi koszty ewentualnych uszkodzeń i stłuczeń podczas wesela?
  • Do kiedy należy wpłacić całkowitą należność?

 

Całkiem pokaźna lista, prawda? Jednak jestem pewna, że nie jest jeszcze zamknięta. W trakcie organizacji pojawia się tysiące pytań, w każdym wypadku są inne, gdyż każde wesele jest wyjątkowe. Nie bójcie się pytać – macie prawo wiedzieć o każdym drobiazgu, który dotyczy Waszej uroczystości. Im więcej pytacie, tym więcej wiecie i śpicie spokojniej, – a spokój przed ślubem to właśnie to, o co nam chodzi! 😉